Allegio Hemtjänst i Strängnäs

Vi finns valbara i Strängnäs. Kontakta oss gärna så kommer vi på ett hembesök. Varmt välkomna att välja oss du också!

220 Jessica

Jessica Karlsson Springare,
Enhetschef Strängnäs

Vad vi gör

Vi på Allegio kan hjälpa till med hemtjänst, hemservice (RUT-tjänster) och ledsagning.

Om du behöver extra hjälp i vardagen så har du rätt att ansöka om hemtjänst hos kommunens biståndshandläggare. Hemtjänsten hos Allegio ger dig stöd i din vardag, så att du ska kunna leva ett så självständigt och meningsfullt liv som möjligt. Det kan handla om allt från hjälp med enklare sysslor någon dag i veckan, till hjälp med det mesta flera gånger per dygn. Det är dina behov som ska styra. Exempel på insatser som hemtjänsten ofta gör är städning, handling, hjälp med personlig hygien och ledsagning till olika aktiviteter. Hos Allegio Omsorg får du en egen kontaktman som tillsammans med dig lägga upp en genomförandeplan som beskriver hur din omsorg skall utföras.

Vi gör mer än hemtjänst. Allegio erbjuder även hushållsnära tjänster där du kan använda dig av RUT-avdrag. Våra superduktiga städare ger ditt hem ren kärlek.

Vi utför ledsagning utifrån biståndsbeslut men det går även att anlita oss för detta via Rut-tjänster.

Hur vi arbetar

Kunskap i demens och personcentrerad omsorg

Kunskap i demens och personcentrerad omsorg

Flera av våra medarbetare har kunskaper och erfarenheter gällande demenssjukdomar och vi har även en medarbetare som är specialistundersköterska inom demens. Vi ser en ökad andel personer med demensdiagnos som fortfarande bor hemma vilket gör att dessa kunskaper, erfarenheter och utbildning underlättar arbetet för våra medarbetare för att kunna ge den bästa möjliga hjälp i hemmet. En stor del i detta är att arbeta personcentrerat och utgå ifrån varje persons unika livssituation.

Kontinuitet med samma kontaktman alla vardagar

För att skapa goda förutsättningar för trygghet och god omvårdnad och service erbjuder vi samma kontaktman alla vardagar. Det innebär att samma undersköterska kommer till dig måndag till fredag dagtid. på kväll och helg kommer vårt övriga medarbetare.

Hur får jag Hemtjänst

01.

Ansök om hemtjänst

I Strängnäs finns vi valbara utifrån lagen om valfrihet (LOV). I korthet går det till så att du först får träffa en biståndshandläggare, som gör en bedömning av vilka behov du har och vad du kan beviljas. Priset för hemtjänst är detsamma oavsett utförare. Ansök direkt nedan till din lokala kommun.

02.

Välj Allegio som utförare

När du fått din ansökan om hemtjänst beviljad kan du välja oss på Allegio som är en godkänd leverantör. Om du inte är nöjd med din nuvarande hemtjänst har du alltid rätt att byta till Allegio. Vi på Allegio har god erfarenhet av kommunal handläggning. Ta gärna kontakt med oss så vägleder vi dig.

03.

Allegios hemtjänst startar!

Vi kontaktar dig och bokar ett hembesök där vi skriver en genomförandeplan och utser en fast omsorgskontakt som går till dig dagligen. Du får en Allegio-hempärm med allt material samlat på ett ställe.

Följ oss gärna på Facebook

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Våra medarbetare

Vi är ingenting utan våra duktiga medarbetare! Kompetens är viktigt – vi har därför en hög utbildningsnivå på våra anställda och alla besitter gedigen erfarenhet inom vård och omsorg. Namnet Allegio kommer från latinets Legio som betyder ”utvalt manskap” – det är utifrån den devisen vi arbetar: vi vet att vi erbjuder den bästa tjänsten när vi också har de bästa och mest engagerade medarbetarna!  Hos oss träffar du samma personal alla vardagar. Vårt mål är att du som kund ska träffa så få medarbetare som möjligt.

Språk

Vi har medarbetare från flera olika länder och kan därför erbjuda flera olika talade språk. Till exempel spanska, franska och italienska.

Kontinuitet med samma kontaktman alla vardagar

Vi kan alltid bli bättre

För att vår kvalité på tjänsterna vi utför ska vara den absolut bästa så har vi ett kvalitetssystem. Här kan våra medarbetare lägga in händelserapporter som vi sedan kan arbeta utifrån för att förbättra vårt arbete. Vi har även kvalitétsmöten minst 1 gång i månaden. På dessa möten diskuterar och analyserar vi hur vi kan arbeta för att förbättra det som inträffat och samtidigt motverka att det händer igen. Efter det så tar vi upp alla händelser på kommande arbetsplatsträff så att alla medarbetare är delaktiga i förbättringsarbetet vi lägger fram.

Har du förbättringsförslag till vår verksamhet – kontakta oss!

Så säger våra kunder och medarbetare

Vanliga frågor & svar

Det är en biståndshandläggare på stadsdelen som utreder ditt hjälpbehov. Läs mer här

Priset är detsamma oavsett om du har kommunal eller Allegio som din hemtjänstutförare. Det finns en maxtaxa i hemtjänsten, det maximala beloppet du betalar per månad oavsett insatser – från 2022 är maxtaxan 2170 kr. Läs mer här

Kommunfullmäktige i Strängnäs har beslutat att delar av hemtjänsten ska upphandlas på nytt kommande åren. Läs mer om se aktuell tidsplan Läs allt här

Ja, alla medarbetare från Allegio har ID-handlingar där det framgår tydligt att dem tillhör Allegio.

Vi rekommenderar att inte släppa in personer som inte kan uppvisa ID-handlingar som styrker Allegio som utförare.

Kundbrev

Kontaktuppgifter

Vi finns valbara i Strängnäs. Kontakta oss gärna så kommer vi på ett hembesök. Varmt välkomna att välja oss!
220 Jessica

Enhetschef

Jessica Karlsson Springare

Alisa 220

Planeringsledare

Alisa Vatres Trlin

Neda

Regionchef

Neda Ghadeshi

Här ligger vårt kontor - välkommen på besök!